Nova pravila za poboljšanje pravednosti trgovačkih praksi internetskih platformi

Slika /slike/naslovnica.jpg
Dana 04. prosinca 2020. na svojoj 4. sjednici Hrvatski Sabor usvojio je Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2019/1150 o promicanju pravednosti i transparentnosti za poslovne korisnike internetskog posredovanja, objavljen u Narodnim novinama 138/20 dana 11. prosinca 2020. godine. 

Svrha Uredbe (EU) 2019/1150 kao i predmetnog Zakona je doprinos pravilnom funkcioniranju unutarnjeg tržišta EU i jedinstvenog digitalnog tržišta utvrđivanjem pravila kojima se osigurava da poslovni korisnici usluga internetskog posredovanja, korporativni korisnici internetskih stranica i internetskih tražilica uživaju prikladnu transparentnost, pravednost i mogućnost djelotvorne pravne zaštite.

Zajednički cilj novih pravila je stvoriti pravedno, transparentno i predvidljivo poslovno okruženje za manja poduzeća i trgovce pri upotrebi internetskih platformi. 

Ovim novim zakonodavnim okvirom nastoji se omogućiti pravedno i transparentno postupanja internetskih platformi prema poslovnim korisnicima, kroz učinkovitije mogućnosti pravne zaštite kada se ovi korisnici suoče s problemima, čime se za internetske platforme unutar EU-a stvara predvidljivo regulatorno okruženje pogodno za inovacije.

Područje primjene novih pravila odnosi se na usluge internetskog posredovanja (internetskih platformi) i internetskih tražilica, koja imaju za cilj povezati poslovne korisnike i profesionalne internetske stranice s potrošačima iz EU-a. 

Raspon aktivnosti internetskih platformi uključuje među ostalim: internetska mjesta trgovanja (web shopove, web tržnice, web mallove i sl.), društvene medije i kreativne sadržaje, platforme za distribuciju aplikacija, internetske stranice za usporedbu cijena, mjesta trgovanja koja se temelje na gospodarskoj suradnji, u mjeri u kojoj poslužuju profesionalne korisnike te opće internetske tražilice.

Pravila koja su sadržana u Uredbi (EU) 2019/1150 obvezujuća su na razini EU-a i primjenjuju se na pružatelje usluga internetskog posredovanja i internetskih tražilica kojima se potrošači povezuju s robom, uslugama ili sadržajem.

U današnje vrijeme internetske platforme nude širok raspon mogućnosti za brz i učinkovit pristup međunarodnim potrošačkim tržištima, zbog čega su postale glavno mjesto poslovanja za milijune uspješnih poduzeća. 

Mnoga mala i srednja poduzeća koriste upravo internetske plaforme kako bi plasirali svoje proizvode i usluge na tržište. Prema istraživanju Eurobarometra gotovo polovina (42 %) malih i srednjih poduzeća u EU-u izjavila je da svoje proizvode i usluge prodaje putem internetskih tržišta.

Međutim, određeni strukturni problemi dovode do nepoštenih trgovačkih praksi među poduzećima koja ovise o internetskim platformama kako bi dosegnula svoje kupce i ugrožavaju inovacijski potencijal platformi.

Procjena učinka koju je provela Europska komisija prije donošenja prijedlogâ Uredbe pokazala je da se gotovo 50 % europskih poduzeća koja posluju na platformama susreće s problemima. Približno 38 % problema povezanih s ugovornim odnosima ostaje neriješeno, dok se 26 % rješava, ali s poteškoćama. 

To u prodaji dovodi do izravnih gubitaka u vrijednosti od približno 1,27 do 2,35 milijardi EUR.

Stoga će ova Uredba i provedbeni Zakon poslužiti kao korektiv nepoštenih trgovačkih praksi i dati pravni okvir zapravedno, transparentno i predvidljivo poslovno okruženje posebice za manja poduzeća i trgovce pri upotrebi internetskih platformi. 

Stranica